Pappan, pogromen och parallellen
Teater Tribunalen
Om hur snabbt språkbruk och mentalitet kan förändras i ett samhälle, och hur det otänkbara plötsligt framstår som helt naturligt.
Fascismen tar inte över med en skräll. Den växer fram, envetet, liksom droppen urholkar stenen. Sedan, när krisen väl slår till, har den bara att förfärdiga maktövertagandet – med våld och löften om enkla lösningar.
Pappan, pogromen och parallellen bygger på skådespelaren Adriana Savins sökande efter sin rumänskjudiska pappas historia, och på den rumänske författaren Mihail Sebastians böcker från åren 1923-1944
”Pjäsen är inte rädd för att visa på likheten mellan de rumänska pogromernas stegrande gatuvåld och våra svenska järnrörsfanatiker.” Ingegerd Waaranperä – DN
FRÅN 1923 TILL 2024
Rumänien 1923: läget såg ganska ljust ut för demokratin i Rumänien – alla människor skulle garanteras lika rättigheter, även judar, romer och andra minoriteter.
Tjugo år senare var folkmordet – Förintelsen – ett faktum, med några av världens brutalaste pogromer mot framför allt judar, med koncentrationsläger, dödståg och en våldsamhet som fick den allierade Hitler att ryta till och säga till rumänerna att sköta dödandet snyggare.
Sverige 2024: vi pratar och tänker annorlunda idag än för bara tio år sedan och gränserna för det accepterade har förflyttats. Även vårt samhälle, vår tid, brutaliseras – steg för steg
”…en modell över hur fördomar och behovet av syndabockar kan växa till proportioner som står bortom vett och sans. Hur skillnader blir till hat. Hur vårt behov av att förstå kan övergå till motsatsen: att förenkla människor som grupper, inte individer.” Lars Ring – SvD
FRÅN BUKAREST TILL STOCKHOLM
Skådespelaren Adriana Savins pappa Lucien var jude och växte upp i Rumänien under den tid då landet förvandlades från en ganska vanlig demokrati med vanliga orättvisor och fördomar, till en fascistisk diktatur med folkmord på agendan. Lucien blev på 60-talet konsertmästare på Operan i Stockholm, och bildade Savinkvartetten. 2023 skulle han ha fyllt 100 år. ”Rumänien tog hand om sina judar” sa han, när Adriana frågade sin pappa hur det var under kriget. Varför ville han inte berätta om vad som egentligen hände? Vem försökte han skydda?
FRÅN EN SOM VAR MED
I sin Dagbok 1935-44 beskriver den rumänskjudiske författaren Mihail Sebastian vardagen i Rumänien under krigsåren: de små förskjutningarna i språket, vännernas gradvisa accepterande av brutaliseringen av samtiden och den märkliga motsättningen i att vara fullkomligt delaktig i ett samhälle – som intellektuell, kamrat, älskare – och samtidigt tillhöra dess paria, ”ohyran” som alla andra plötsligt är överens om måste utrotas.
Koppling till läroplanen
Samhällskunskap – demokrati, diktatur, fördomar, flyktingar, fascism, nazism
Historia – andra världskriget, Förintelsen, antisemitism, antiziganism, folkmord, etnisk rensning
Svenska – teater, dans, språk, Mihail Sebastian
Bild – scenografi, rum, kostym
Musik – klassisk musik, folklig musik, livemusik, Lucien Savin, Dror Feiler
Extra material
En intervju med upphovspersonen Adriana Savin