MALALA/ملالئ – The girl who defeated the dark shadows
Teater JaLaDa
Malala är en berättelse om de som får men inte vill gå i skolan och de som vill men inte får gå i skolan och om mod.
Olivia ska sova över hos sin kompis Amina men kan inte. Hon är orolig för att gå till skolan. Där finns han med tuggummit, han som mobbar. För att lugna Olivia börjar Amina berätta sagor om hjältinnor från hennes hemland Pakistan:
Sagan om Malala som inspirerade den Afghanerna att besegra den brittiska armén och berättelsen om den modiga flickan Malala som stod upp för flickors rätt till frihet och kunskap.
MALALA – THE GIRL WHO DEFEATED THE DARK SHADOWS är en berättelse om de som får men inte vill gå i skolan och de som vill men inte får gå i skolan och om mod. Mod som ges vidare. Mod för att stå upp mot orättvisor och bekämpa De Mörka Skuggor, The Dark Shadows.
Historien är fritt baserad på barnrättsaktivisten, fredsambassadören för FN och den yngsta fredspristagaren livshistorien Malala Yousafzai. Svenska, urdu, engelska och arabiska blandas i föreställningen som kan förstås av såväl enspråkig och som flerspråkig publik.
Föreställningen är ett samarbete med de pakistanska teatergrupperna Rafi Peer Theatere Workshops och Ajoka Theatere i Lahore .
Koppling till läroplanen
Skolverket skriver: ”Det är viktigt att de vuxna i barnens omgivning, på olika sätt, uppmuntrar, stödjer och skapar möjligheter för barnet att använda både svenska och sitt eller sina modersmål.” (s.4) Vidare: ”för att två- eller flerspråkiga barn ska känna sig trygga i att utmana den enspråkiga normen behövs fler kontaktytor där barn känner sig manade till att använda sig av andra språk än svenska”. (s.47) (”Flera språk i förskolan – teori och praktik”, Skolverket 2013)
Skapande skola
I dagens grundskola talas ca hundrafemtio språk förutom svenska. Att blanda språk är en naturlig del av många barns vardag. Fortfarande finns dock svårigheter och missförstånd kopplade till flerspråkighet som kan försvåra barns möjligheter att använda alla sina språk. Hinder som diskriminering utifrån språk och bakgrund förekommer och vissa språk värderas lågt både av dess modersmålstalare och av samhället. Dessa tendenser vill vi motverka med Skapande skola-samarbetet.