Jag var här!
Temporarity
En unik interaktiv föreställning som bokstavligen gör en resa i er egen skola. En dramakomedi om verklighet, identitet och drömmar. Om skolans trygga och otrygga platser. Bygger på elevers egna berättelser.
Vad är det bästa som hänt dig i skolan? Det sämsta? Var hände det?
Jag var här! spelas på olika platser på din skola (två klassrum, korridorer och skolgården). Publiken delas upp i fem grupper och följer med skådespelarna genom föreställningen. Det betyder att alla inte ser allt, utan eleverna kan efter föreställningen prata vidare och berätta för varandra vad de sett. Publiken kommer att delta på olika sätt, genom att prata och skriva. Vi lämnar det de skrivit hos er. Föreställningen kommer inte att påverka övriga elevers undervisning.
I högstadiet tillbringar man större delen av sin dag i skolan. Man lär sig matte och hur man flörtar. Man lär sig svenska och vem man kan lita på. Man lär sig geografi och om vänskap. Man lär sig kemi och om utanförskap. Jag var här! utforskar tillsammans med eleverna skolan och hur den påverkar dem. Vem blir vi, och vad gömmer vi, i skolans rum? Vem vill jag vara och vem vill jag vara med?
Några publikreaktioner:
”Med enorm självklarhet erbjöds ungdomarna agens och interaktivitet, på ett sätt som stärker, medvetandehöjer och påminner ungdomarna om deras rätt att drömma, skapa och förändra. Den turnerar och åker runt till skolor. Så jalla boka den”
Läslandet, Hovsjö (på deras FB)
”Det var helt fantastiskt att de kunde sätta sig in i så många olika roller så snabbt. De tog också upp massor som man kände att man kunde identifiera sig med.”
Stella Karlsson Haggårds, elev Borlänge, i Dalademokraten.
”Jag tycker att allt var jättekul, framförallt att man fick röra sig runt och inte bara sitta still, vi fick ju även vara med o prata lite, det var superkul.”
”Deras skådespeleri var bra. Det var roligt att titta på. ——— Det bästa var att dem lät oss vara med i själva skådespeleriet.”
”Jag tyckte det var bra att man fick veta typ hemligheter om varje person.”
”Det bästa var att man efteråt kunde fråga olika personer vad dom hade upplevt och lägga ihop olika pusselbitar.”
Elever från Vittra Telefonplan i reflektioner de skickat oss.
Temporarity drivs av scenkonstnärer som arbetat med teater och scenkonst för barn och unga i över 25 år och har lång erfarenhet av interaktiv, deltagande och omslutande teater.
Koppling till läroplanen
Genom nio olika ungdomskaraktärer speglas olika upplevelser av skolans psykiska och fysiska miljö. Ämnen som berörs är identitet, vänskap, utsatthet, rykten, prestationsångest, drömmar och kärlek. Kan knytas till svenska, samhällskunskap, värdegrundsarbete.
Jag var här! anknyter till FNs globalamål för hållbar utveckling: Hälsa och välbefinnande, God utbildning, Minskad ojämlikhet och Fredliga inkluderande samhällen.
Skapande skola
Föreställningen kan vara en del i ert värdegrundsarbete och ett sätt att utforska trygga och otrygga platser på skolan tillsammans med eleverna. Jag var här! är interaktiv, publiken medskapande, under föreställningen pratar och diskuterar de och skriver ned minnen och åsikter om skolan som ni sedan kan arbeta vidare med. Lärarhandledning med praktiska övningar ingår. Jag var här! kan kombineras med efterföljande workshops. Utmärkt som Skapande skola projekt.
Extra material
Här finns flera olika filmer om man scrollar.