I Skuggan av Hatet växer Blommor
Teater Albatross
Om Förintelsen utifrån en ung mans liv. Den judiske pojken Daniels familj har splittrats och nu för han en kamp för att överleva i Andra världskrigets Polen. Föreställningen skildrar hur Daniel påverkas av krigets ohyggliga verklighet, men också hur han möter kärlek och vänskap i en ond värld.
En suggestiv och engagerande föreställning om flykt, utsatthet och människokärlek i andra världskrigets Polen. Föreställningen är mycket populär på högstadiet.
Pressen skrev:
”Skådespelarna har en närmast magisk förmåga att fånga publiken.”
”Föreställningen är ett suggestivt, gripande miniepos.”
”Dramatiska situationer uppstår, och det är på samma gång både tragiskt och livsbejakande.”
Under corona har föreställningen spelats i klassrum för mindre grupper än tidigare vilket gjort att berättelsen kommit ännu närmare sin publik. Eleverna visar på stort intresse och lever sig in i berättelsen vilket har gett ett väldigt stort engagemang i de eftersamtal som leds av Teater Albatross efter föreställningen. Där får eleverna fundera, reflektera och diskutera vidare tillsammans och koppla föreställningens berättelse till deras verklighet idag.
Föreställningens scenografi är väldigt enkel och den kräver inte heller någon särskild teknik. Detta gör att den är väldigt flexibel och kan spelas i princip var som helst.
Föreställningen har spelats på bland annat ryska och arabiska med en tolk som tolkar direkt i rummet. Detta har funkat väldigt bra och ger ett speciellt lyssnande till föreställningen.
Koppling till läroplanen
Föreställningens kopplingar till Lgr11 för årskurs 7-9 är tydliga.
Precis som föreställningen ska ämnet Historia behandla bland annat:
Utdrag från sidorna 200-201 i Lgr11.
Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950
• Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
• De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
• Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.
Hur historia används och historiska begrepp
• Hur historia kan användas för att skapa eller stärka gemenskaper, till exempel inom familjen, föreningslivet, organisationer och företag.
• Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
• Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
Då föreställningen handlar om en ung jude under andra världskriget finns även kopplingar till ämnet Religionskunskap.
Utdrag från sidorna 200-201 i Lgr11.
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
• Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
• Huvuddragen i världsreligionernas historia.
• Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar
Skapande skola
Skapande skola- projekt finns till föreställningen och utformas efter skolans behov och önskemål.