Hur allting var…
Teater De Vill
En föreställning om identitet, normer, utanförskap och rädslan för det annorlunda.
Jenny kommer ny till klassen i sexan och genast uppstår konflikt med det tongivande skötsamma gänget som leds av Shadia. Jenny, som är tidigt utvecklad och utmanande, passar inte in i gängets bild av hur en tolvåring ska vara. Att hon dessutom är kaxig, har fått bröst och umgås med äldre killar på högstadiet gör inte saken bättre. Det är som om något hotfull, farligt och normbrytande infekteratklassen. Snart befinner sig de båda sidorna i fullskaligt krig. Allt kulminerar vid en föräldrafri fest där Jenny objuden dyker upp tillsammans med några äldre killar…
Hur allting var… är en brännande skildring om utanförskap och alla de missförstånd som kan uppstå i en tjejgrupp på gränsen mellan barndom och vuxenvärlden. Om rädslor, osäkerhet och sökande. Då historien växelvis berättas av de båda tjejerna ger den perspektiv som tar med åskådaren under ytan och bakom fasaden. Manus är nyskrivet och fritt baserat på Eva Wikanders hyllade ungdomsroman ”Den där Jenny”. För att skapa autenticitet och nutidsaktualitet har framtagandet genomförts i nära samarbete med ett antal mellanstadieklasser i Stockholmsområdet. Det är en laddad föreställning med nyskriven musik, dans, mim och dramatik. Trots ämnets allvar ryms humor såväl som igenkännande dråpligheter.
Föreställningen lyfter perspektiv kring identitet, normer, utanförskap och rädsla för det annorlunda. Men också kring sexualitet, samtycke och relationer. Om att utveckla förståelse för egna och andras rättigheter, kroppslig integritet och samspel. Allt kopplat till Lgr 22.
Koppling till läroplanen
Den centrala tematiken handlar om identitet, normer, utanförskap och rädsla för det annorlunda. Om att komma ny till en klass och att utsättas för trakasserier. Föreställningen lyfter också perspektiv kring sexualitet, samtycke och relationer. Om att utveckla förståelse för egna och andras rättigheter, kroppslig integritet och samspel. Även om Sverige har en samtyckeslag så tror vi att det saknas en samtyckeskultur. Kring detta är det fortsatt oerhört angeläget att arbeta. Inte minst i de yngre åldrarna. Allt kopplat till Lgr 22.
Skapande skola
Till föreställningen går det att beställa till en workshop. Eleverna får arbeta med dramaövningar, improvisation och gestaltning. I arbetet lyfter vi frågor kring identitet, självbild, självkänsla och självförtroende. Vi fokuserar på att stärka både gruppen och individen. Vi vill ge upplevelsen av att det är deltagaren som är källan till kreativiteten och att det är hens erfarenheter som står i centrum.