FLICKAN I SPEGELN
EXPRESSTEATERN
Föreställningen berättar om en flicka som börjar känna sig grå och osynlig.
Plötsligt hamnar hon i en magisk spegel och blir fast i landet Flärd, där allt är glimrande.
Kommer hon att hitta tillbaka?
Eller blir hon fast i spegeln för alltid?
Föreställningen berättar om en flicka som börjar känna sig grå och osynlig.
Plötsligt hamnar hon i en magisk spegel och blir fast i landet Flärd, där allt är
glimrande.
Kommer hon att hitta tillbaka?
Eller blir hon fast i spegeln för alltid?
Vidisha Mallik, Victoria Dedekam och Olivia Skoog medverkar i denna spännande
föreställning med magiska speglar och irrvägar mellan verklighet och dröm, i en
fantasifull värld av glamour, i längtan att få höra till och vara den man är.
Flickan i spegeln blandar mim, ord och musik.
Föreställningen kommer även att turnera under 2023 och 2024.
Koppling till läroplanen
SKAPANDE SKOLA
FLICKAN I SPEGELN-
Upplägg: Teaterföreställning och mimworkshop
Mål: Vi undersöker hur känslor påverkar kroppen och rytm. Vi provar att genom mim
spela fram en handling.
Målgrupp: åk 3 – 5 (8 – 12 år)
Koppling till LGR & skolämnen: Samhällskunskap/ Idrott & Hälsa/musik
Pass 1: Teaterföreställningen FLICKAN I SPEGELN- besök på Expressteatern,
eller gästspel på er skola/i er kommun: (ca 50 min)
Föreställningen berättar om en flicka som börjar känna sig grå och osynlig. Plötsligt
hamnar hon i en magisk spegel och blir fast i landet Flärd, där allt är glimrande.
Kommer hon att hitta tillbaka? Eller blir hon fast i spegeln för alltid?
Vidisha Mallik, Victoria Dedekam och Olivia Skoog medverkar i denna spännande
föreställning med magiska speglar och irrvägar mellan verklighet och dröm, i en
fantasifull värld av glamour, I längtan att få höra till och vara den man är. Flickan i
spegeln blandar mim, ord och musik
Pass 2: Workshop FLICKAN I SPEGELN– Kroppsspråk och känslor – på er
skola (ca 30 min)
I denna workshop lär sig barnen att använda kroppen för att spela fram enkla
situationer. Vi undersöker hur känslor påverkar kroppen och rytmen. Workshopen
börjar med en kort uppvärmning samt en introduktion till mimkonst. Därefter arbetar
vi med korta, fysiska improvisationer. Vi arbetar med flera övningar, såsom spegling,
som klassen kan fortsätta att använda i framtiden.