Den lilla mullvaden som undrade vem som hade bajsat på hans huvud
Skottes musikteater
Skottes musikteater spelar ett skrattfyllt vandringsdrama där mullvaden möter flera egensinniga djur i jakten på vem som gjorde det. Djuren bevisar sin oskuld i tur och ordning genom att släppa väldigt… konkreta bevis. Vi spelar antingen inom- eller utomhus, om vädret tillåter.
Allt började en morgon när den lilla mullvaden stack upp huvudet ur sin håla för att se om solen hunnit upp. Något brunt och avlångt kom nerdimpande och landade rakt i huvudet på honom. ”Det var det fräckaste!” morrade mullvaden. ”Vem var det? Och rakt i huvudet på mig.” Han frågade duvan som just flög förbi:
”Är det du som har gjort det här?”
”Nej, hur kan du tro det? Jag gör såhär” sa duvan och släppte en vit, lös klick på marken.
Då såg mullvaden att det inte var duvan…
Föreställningen blir till ett skrattfyllt vandringsdrama där mullvaden möter flera egensinniga djur i jakten på vem som gjorde det. Djuren bevisar sin oskuld i tur och ordning genom att släppa väldigt… konkreta bevis. Vi spelar levande akustisk musik invävd i handlingen. Musiken är skriven av Skottes egen Ove Zacco Andersson.
Skottes Musikteater är otroligt stolta över att kunna erbjuda er möjligheten att se en härlig föreställning baserad på den norska pjäsen ”Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hade baejset på hodet hans”. Dramatiseringen, gjord av Tine Thomassen, bygger på den mycket populära barnboken ”Det var det fräckaste”, skriven av Werner Holzwarth.
Koppling till läroplanen
Det etiska perspektivet är av betydelse för många av de frågor som tas upp i skolan. Perspektivet ska prägla skolans verksamhet för att ge grund för och främja elevernas förmåga att göra personliga ställningstaganden och agera ansvarsfullt mot sig själva och andra.
Skolans mål är att varje elev
kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden,…respekterar andra människors egenvärde,
…kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Skapande skola
Skapandeskolamaterial för efterarbete finns efter överenskommelse. Det går utmärkt att jobba med bild eller lermaterial för att skapa olika djurs spår i naturen. Utgå från närmaste naturområde eller skog, vilka djur finns där? Det finns också en ingång i etik – var går gränsen, vad får man göra och inte göra. Vad är kul och vad är taskiga bus?