Den avvikande meningen
Teater Mila
Den avvikande meningen söker efter fascismens spår i samtiden och lotsar publiken genom -ismer och begrepp.
Publiken får följa utvecklingen från franska revolutionen fram till fascismens födelse år 1919 och vidare genom det dramatiska 1900-talet. Föreställningen ger publiken verktyg att identifiera och förstå fascism. Den undersöker om ideologin försvann i och med att Tredje riket föll samman 1945 eller om den finns kvar och påverkar samhället än i dag. Den avvikande meningen söker efter fascismens spår i samtiden och lotsar publiken genom förvirrande ismer och begrepp.
Koppling till läroplanen
LGR 11, sidan 1
”Skolväsendet vilar på demokratins grund. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.”
”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse (…) Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.”
Skapande skola
En aktiv värdering – ett frivilligt val.
Workshop med eleverna hålls i direkt anslutning till föreställningen. Teater Milas vilja är att bearbeta temat och tydliggöra elevernas livsvärld, attityder och värderingar. Genom övningar lyfter vi en mångfald av tankar och ger eleverna möjlighet att ta del av varandras värderingar. Målet är att ge handlingsberedskap och att verka för demokrati.