Aldrig Glömd – en skröna om min mamma i en akt
ADAS teater
ALDRIG GLÖMD är en hisnande resa genom svensk kvinnohistoria gestaltat med stor fantasi och mycket humor!
Mamma Marianne var en självständig, ung kvinna när hon som 25-åring blev oplanerat gravid. Hon försökte ta hand om sig själv och sitt barn men möttes av vreden och skammen, både från samhällets institutioner och från den egna familjen. Hon anade inte då att det val som hon gjorde skulle komma att prägla hela hennes liv.
Skådespelaren och dramatikern Fia Adler Sandblad och regissören Bortas Josefine Andersson bjuder med publiken på en hisnande färd genom svensk kvinnohistoria. En resa som spänner från Gustav III:s Sverige, via f.d. tukt- och spinnhuset vid Gullbergsvass i Göteborg och ända fram till våra dagar.
Fia Adler Sandblad tar sig an sin mammas historia genom minnesbilder, brev, arkivmaterial och anekdoter – och fram träder gemensamma men tystade erfarenheter från generationer av kvinnor.
Aldrig Glömd kastar ljus över hur händelser som drabbar oss påverkar våra liv och vilka spår de sätter inte bara i oss utan också i våra barn och barnbarn.
”Det är ett finstämt, ytterst känsligt drama Fia Adler Sandblad driver upp till ytan för beskådande för den som vill se. Något som inte bara kan bedömas för sitt agerande men som en verklig gärning, en medveten aktion för en ny förståelse, förlåtelse, för ett nytt liv”
Kjerstin Norén, Tidningen Alba
”Karismatiskt så att det förslår! /…/ överhet och myndighetspersoner parodieras. Briljant agerat när det lustmördas! Som effektiv kontrast fastslås sanningar i de odramatiska glipor Aldrig glömd försetts med /…/ stor scenkonst.”
Mats Hallberg, Kulturbloggen
”en försonlig föreställning med fin energi /…/ Adler Sandblads energiska spelstil ger föreställningen fin dynamik”
Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten
I en rad tidigare uppsättningar har skådespelaren och dramatikern Fia Adler Sandblad utforskat sin bakgrund som barnhemsbarn och övergiven – på Högskolan för Scen och Musik med mastersarbetet ”Bouffon”, på Göteborgs Konserthus med skolföreställningen ”Söt, tyst och duktig” och med publiksuccén ”Jag är ett barnhemsbarn” som spelats på små och stora scener runtom i landet. Liksom tidigare uppsättningar går ALDRIG GLÖMD i dialog med det historiska källmaterialet. Skådespelarens kropp tolkar den mänskliga erfarenheten bakom arkivmaterialets formalia så att den möjliga historien bortom dess knappa uppgifter blir möjlig att omfatta.