Workshop Jag var här!
Temporarity
Vem är jag? Vem vill jag vara? Och vem vill jag vara det med?
Workshop knuten till föreställningen Jag var här! Ämnen som berörs är identitet, vänskap, utsatthet, rykten, prestationsångest, drömmar och kärlek.
I högstadiet tillbringar man större delen av sin dag i skolan. Man lär sig matte och hur man flörtar. Man lär sig svenska och vem man kan lita på. Man lär sig geografi och om vänskap. Man lär sig kemi och om utanförskap. Jag var här! utforskar tillsammans med eleverna skolan och hur den påverkar dem. Vem blir vi, och vad gömmer vi, i skolans rum? Vem vill jag vara och vem vill jag vara med?
I workshopen får eleverna möjlighet att på ett praktiskt sätt fundera och diskutera kring föreställningens olika dilemman. De får arbeta fysiskt, prova på att med kroppsspråk och röst inta olika roller och positioner och se hur det påverkar dem och andra. På ett enkelt sätt får de iscensätta olika situationer som kan uppstå i skolan och fundera över olika perspektiv på situationen. Under workshopen vill vi att en lärare är med och deltar.
Temporarity drivs av scenkonstnärer som arbetat med teater och scenkonst för barn och unga i över 25 år och har lång erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn och unga.
Publikreaktioner efter föreställningen Jag var här!:
”Med enorm självklarhet erbjöds ungdomarna agens och inter-aktivitet, på ett sätt som stärker, medvetandehöjer och påminner ungdomarna om deras rätt att drömma, skapa och förändra. Läslandet, Södertälje
”Vi har ju ungdomar från så många skolor och i år är det mycket positionering och tuff stämning bland sjuorna. Det här var precis vad de behövde!”
Rektor, Sundbyberg
”Ni har gjort ett fantastiskt intryck på våra elever. Kunde inte blivit bättre! Tack!
Lärare, Göteborg
”Eleverna är sååå nöjda! Vi kommer såklart rekommendera er till alla! Ni har gjort stort avtryck och därmed skillnad.”
Lärare, Borlänge
”Inspirerade till samtal och reflektion kring olika situationer i skolmiljö. Den var medryckande och flera elever sa att den var den bästa de varit med på. Eftersom de var medaktörer kunde de känna att de förstod på flera olika nivåer.”
Lärare, anpassad grundskola, Borlänge
”Mycket bra! Det var något annorlunda och något vi inte är direkt vana med i skolan. Relevant innehåll för elever åk 7-9.”
Biträdande rektor, Solna
”Var riktigt bra och gjorde eleverna både intresserade och nyfikna. Tror att formen var avgörande för detta! Absolut rekommenderar vi detta till andra.”
Biträdande rektor Borlänge
Koppling till läroplanen
Ämnen som berörs är identitet, vänskap, utsatthet, rykten, prestationsångest, drömmar och kärlek. Kan knytas till svenska, samhällskunskap, värdegrundsarbete.
Jag var här! anknyter till FNs globalamål för hållbar utveckling: Hälsa och välbefinnande, God utbildning, Minskad ojämlikhet och Fredliga inkluderande samhällen.
Skapande skola
Workshopen och föreställningen Jag var här! kan vara en del i ert värdegrundsarbete och ett sätt att utforska trygga och otrygga platser på skolan tillsammans med eleverna. Under föreställningen pratar och diskuterar eleverna och skriver ned minnen och åsikter om skolan som ni sedan kan arbeta vidare med. Lärarhandledning med praktiska övningar ingår.
Extra material
Trailer Föreställningen Jag var här!