Trumgodis
Mumrik Kulturproduktion
Trumgodis är en riktig bensträckare för barnen och ungdomarna. Synapserna får ett motionspass och det är gott som godis!
Lansana Sane är mästerslagkerkare från musik/Jali släkten Cissoko i Senegal. Han är slagverkare, kompositör och ledde under många år en dans och slagverksgrupp i staden Ziguinchor i södra Senegal. I den här produktionen kommer han själv till klassrummet eller gymnastiksalen/ute. Föreställningen är en ”workshop-konsert”.
Att få spela rytmer och röra sig ihop är något av det bäst grundläggande mänskliga som finns. Det är gemenskap, musik, inte svårt, och gott som godis! Lansana dyker upp på avtalad plats med en sitt slagverk! Klassrummet, Gympasal, ute etc
”Världen låter!
Allting har en rytm.
Först dag, och sedan kväll.
Varje stund på dagen och på natten har sina egna ljud. Sina egna rytmer.
Min trumlärare, när han satte på sig sina tofflor -sap-sap, för att ta en promenad.
Och när han sedan gick längsmed gatan, i sanden, Ka-sap, ka-sip, ka-sap, kas-sip…
Jag brukade gå iväg och sitta själv vid kanten av floden.
I tystnaden där fanns många ljud.
Stora vita fåglar flög över himlen, och deras vingslag som lät som när man borstar av sina kläder. Det var rytmer.
Vågor som kluckade, trä och rep som knarrade, och ljudet av vatten under båtarna.
Klunk, klick, klunk, klick, klick, klunk, klick.
Jag brukade gå till skogen.
Jag lyssnade på fåglarna.
Ingen fågel sjöng samtidigt som någon annan. De hittade pauserna och sjöng där.
Varje fågel med sin egen rytm, sin egen sång.
Jag lyssnade på hur de lät tillsammans. Som en fråga -och ett svar.
Nanga-def, nanga-def, nanga-def (Hur mår du, hur mår du, hur mår du)
Mange-fi, Mange-fi, Mange-fi (Jag är här, jag är här, jag är här)
Jag brukade gå till min brors snickeri.
Många personer jobbade där.
De gjorde stora, tunga, vackra möbler av trä.
Hammarslag, sågar och sandpapper mot träet, rytmer.
Jag brukade lyssna på kvinnorna som pratade när de lagade mat.
Hur de pratade och gjorde rytmer med allt de skalade, skar och blandade.
Ibland sjöng de tillsammans.
Hur deras röster blandades med maten de lagade.
Rytmer. Överallt.
Jag gick tillbaka till min trumlärares hus.
Jag var liten när jag började lära mig av honom, blev stor medan jag spelade.
Vi fick bygga våra egna trummor där i hans ateljé om vi ville lära oss av honom.
De elever som studerade bra tog han med sig när han reste och spelade i andra länder.
Jag ville få resa med honom och tjäna pengar till min mamma.
Han tog bara emot de elever som visade att de ville lära sig.
De som lade ner tid på musiken och trummorna.
Jag spelade och spelade och byggde trummorna så bra jag kunde,
Jag lade ner mycket tid och kärlek på varje trumma.
Ibland sprack skinnet på trumman direkt och jag fick börja om.
Det kunde ta en hel dag att laga trumman och stämma den på nytt.
Jag tänkte på floden, fåglarna, snickeriet och kvinnorna som lagade mat.
Jag kom ihåg alla rytmerna och ville spela allihop på mina trummor.”
Fritt återberättat av Nadina Pundins efter samtal med Assane Sane.
Koppling till läroplanen
Musik
Gymnastik
Geografi
Samhällskunskap
Skapande skola
I skapande skola varianten läggs fokus på samspel, kommunikation och spelglädje. Gruppen spelar tillsammans varvat med berättelser från föreställningen. Barnen får öva sig på att ta plats, turtagning och lyssna på varandra. OBS! Gruppen behöver vara samma åldersgrupp. Detta är ett perfekt skapande skola projekt för de som vill arbeta med samspel, ta plats, skapa och improvisera musik och rytm och passar även de elever med liten eller ingen erfarenhet av att spela musik.