Grisen som ville ha det bättre
Skottes Musikteater
Grisen Jönsson rymmer från dynghögen för att få det bättre och varför inte just så bra som bara en kunglig gris kan ha de? Det blir musikaliska, fina, spännande och rent av livshotande möten ute i stora vida världen. Barnen får vara med och bestämma hur Jönsson ska göra för att klara sig.
Skottes har komponerat musiken som framförs live, både som stämningsförstärkare och som rena visor.
Föreställningen är den första av tre som ingår i Skottes projekt “Sagoslingan” Alla tre pjäserna kommer att vara inspirerade av folksagor, spelas nära publiken i musikalisk och berättande form med ett tilltal som engagerar och gör publiken delaktig i händelseförloppet.
Litteraturhuset Trampolin har gjort en bok för efterarbete.
Koppling till läroplanen
Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet.
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.
Skapande skola
Föreställningen i sig kan ses som ett skapandeskolaprojekt, eftersom den spelas interaktivt. Vid tre olika svåra situationer får barnen vara med och rösta på tre likvärdiga förslag som alla ger möjligheter för grisen att ta sig vidare i berättelsen. Det skapar dialog, engagemang och röstningen ger ett direkt resultat. Dessutom finns förslag på efterarbete från Litteraturhuset Trampolin som arbetat fram en rolig och inspirerande knep och knåpbok utifrån pjäsen. Inom Region Gävleborg ingår den vid bokning av föreställning. Skottes musikteater har arbetat fram en lärarhandledning med ingångar för samtal, aktiva värderingar, boktips m.m. samt ett vishäfte med ackord. Dessa ingår vid bokning av föreställning.