Hur många universum ryms i ett klassrum?
Ölands Dramatiska Teater
Hur många universum ryms i ett klassrum? är en föreställning om lågstadiebarns drömmar, ängslan och vad som händer när drömmarna blir synliga för de andra. Vi får vara med om en magisk resa genom barns inre och yttre världar; grupptryck, läxor, krav samtidigt som vingar kan fällas ut, rymden öppna sig oändligt i en. Det är en dockteaterföreställning där allt är möjligt, baserad på fritt tolkade intervjuer med barn i lågstadiet. Den blir på så sätt en värld att känna sig sedd och känna igen sig i. Barnens inre kommer till liv genom dockspel och musik; poetiskt, komiskt och drömskt mitt i det verkligaste som är en skola. Precis som livet är. Vi färdas hit och dit i våra drömmar samtidigt som vi befinner oss ett och samma rum, här och nu.
En dålig dag,det är när mina kompisar är sjuka och jag får svåra uppgifter till exempel: säga hur mjölken blir vit. Det är svårt för den borde vara grön när den kommer från gräs.
Bebop går i samma klass som Ayo,Poppi och Tiger. Men vad händer när man går i skolan och måste försöka koncentrera sig, samtidigt som man har ett helt inre universum att förhålla sig till.
När läraren inte ser händer de mest otroliga saker i klassrummet. Tiger tänker på sin morfar, som blivit en fjäril. Poppi har en kärleksklump i magen och bara måste snart berätta! Den svartvita kaninen som de hittade i skogen i helgen. När pappa är pälsdjursallergisk. Vi får möta Ayo som tycker mest om att gunga själv.. Drömma om flickan med halvt hår. Att de ska åka till Liseberg tillsammans. Bara alla kunde låta bli att störa och sparkas – men vem vet att Bebop egentligen övar på att köra hjullastare, tigersåg och lyftkran som kan hitta de mest oväntade föremål. Ja, vad är det som rör sig i Poppis väska?
Föreställningen bygger på intervjuer av barn och därför ger den en hör igenkänning hos publiken. Vi ger alltid utrymme för barnen att ställa frågor efteråt.
Dockorna är i nästan naturlig storlek där verkligen är i svartvitt och fantasierna i färg. Detta för att göra det tydligt.
Koppling till läroplanen
Föreställningen kan användas i skolarbetet på många olika sätt. I Svenskan kan de skriva om sina egna dagdrömmar.
De kan göra en egen drömfångare, en stor för hela klassen i form av ett nät av garn där de väver in sin egna egna drömmar i form av tillverkade figurer eller lappar där ritar och skriver ner sin dröm. På så sätt är fantasin och drömmarna en del i skolan.
Extra material
Intervju med Anna Thorén