Illervillervalla
Teater Tre
Halva tiden, dubbel nytta! Förskolan Gnagaren står inför en revolution!
Regler, regler och åter regler – vissa förstår man, andra inte. Att man ska sitta still och äta äpple, det förstår man, men varför man bara får sladda runt på cyklarna på onsdagar, det är det ingen som förstår. Vem bestämmer över bestämmandet på det här stället?
Krav och förväntningar växer plötsligt i en hisnande takt. Illrar fostras nu med en turbohastighet. Att lära sig geografi och tunnelgrävning samtidigt, är väl inga problem?
Spara, spara, spara! På tid! Tid är pengar.
Pedagogerna, som tidigare kunde lockas in i lekbubblans tidlösa rytm, har dragits in i en villervalla av att skynda och regler.
Något måste göras! Revolution!
I den actionfyllda sagan ”Illervillervalla” får vi på ett varmt och humoristiskt sätt bearbeta frågor om barn, makt och samhälle på en nivå som rör alla, stora som små.
Regissören Liv Elf Karlén och skådespelarna Karin Bergstrand och Otto Milde gestaltar detta fantastiska äventyr med dockspel, och med deras oöverträffliga humoristiska timing som tar avstamp i deras gedigna bakgrund inom den fysiska teatern.
Koppling till läroplanen
Normer, värden, demokrati och inflytande:
Föreställningen diskuterar regler och normer inom förskolemiljön. Den har en ifrågasättande inställning till regler och normer, vilket kan relateras till läroplanens uppmaning om att barn ska få möjlighet att reflektera över och påverka sin miljö, samt att uttrycka sina åsikter och påverka sin vardag. Därigenom lyssnar personalen på och tar hänsyn till deras tankar och idéer.
Lekens betydelse:
I föreställningen tas krav och tidspress bort, vilket hindrar pedagogerna från att tidigare kunna lockas in i ”lekbubblans tidlösa rytm”. Läroplanen framhåller lekens betydelse som en central del av lärandet och utvecklingen för barn i förskoleåldern. Den betonar vikten av att personalen ska kunna skapa en stimulerande miljö där leken har en central plats.
Konstnärliga uttrycksformer:
Genom dockspel och fysisk teater lyfts konstnärliga uttrycksformer fram. Läroplanen understryker vikten av att använda olika uttrycksformer såsom konst, musik, rörelse och drama för att stimulera barns kreativitet och uttryck.